Vi är stolta och glada över att vår modell för att beskriva måltidskvalitet i form av ett pussel är så uppskattad och används av många. Det visar de utvärderingar som gjorts om vad vi gjort i projektet.
Vi har ofta kallat pusslet för måltidspusslet utan någon djupare eftertanke. Nu har vi fått information att ordet Måltidspusslet är varumärkesskyddat av ett företag. Vi ber om ursäkt och har tagit bort ordet från våra material och från webben.
Vi kommer däremot fortsätta att använda bilden av pusslet för att beskriva hur en bra måltid ska vara.
Som en upplevelseversion av kostcirkeln då, fast i pusselformat. Synd att både matkvalitetspussel och matupplevelsepussel låter lite långt. Är det meningen att bitarna ska vara lika stora? Är det lika viktigt att måltiden är trivsam som god? Och hur förhåller sig pusslet till spenat, broccoli och annan mat som barnen varken tycker är särskilt gott eller trivsamt?
SvaraRaderaHej David,
RaderaAlla delar är lika viktiga för att måltiden ska komma matgästerna tillgodo. Självklart ska själva maten vara bra, men för att göra gott måste den också hamna i magen och då måste alla delar kring en bra måltid finnas på plats. Matgästernas preferenser och önskemål är oerhört viktiga och en förutsättning för att lyckas. Samtidigt kan måltiderna i förskolan och skolan även ha ett pedagogiskt värde och tänja lite på barnens smakpreferenser.