torsdag 5 mars 2015

Skollunchen som påverkar vad som hamnar i familjens matkasse



Ali Banzola arbetar som kock på Drottningdals skola i Norrtälje kommun. Vi passade på att följa med ett matråd på en annan skola när de åkte dit på studiebesök. Sedan flera år tillbaka har Ali medvetet arbetat med att få fler elever intresserade och nyfikna på maten som serveras på skolan. Arbetet har gett resultat. Till en början möttes hans hemlagade potatismos med skepsis, men strax började föräldrarna få klagomål på maten hemma istället! Idag märker eleverna direkt om Ali tvingas skarva med pulvermoset.

- Barnen har blivit medvetna. Nu är de med och har synpunkter på vilket kött föräldrarna väljer i matbutiken! säger Ali.


Vegetariska rätterna är ett annat område där barnen tänkt om. Från att vara omdiskuterade och ratade av barnen finns många vegetariska rätter numera med på elevernas egna önskemenyer. Hur har han då gjort? Ali nämner flera viktiga insatser som sannolikt haft stor effekt.


Dialogen med barnen, matgästerna, genomsyrar hela verksamheten. Dörren till köket står vidöppen mitt i skolrestaurangen. Ali finns alltid tillgänglig och rör sig gärna ute bland matgästerna under lunchen för att berätta om maten och uppmuntra eleverna att smaka. Ali besöker ibland klasserna för att förklara hur han tänker och varför han lagar den mat han gör. Exempelvis hur dyrare maträtter som hamburgare får plats ibland med hjälp av lite billigare maträtter andra dagar. Och om hur bra vegetarisk mat är för både hälsan, miljön och plånboken. Kontakten med eleverna är inte något som kostar utan tvärtom – deras ärlighet och uppskattning beskriver Ali som en ren energikälla.

Ali testade att under några dagar sätta ”smaktest” på menyn istället för att skriva vad som serverades. Lärarna fick i uppdrag att uppmana barnen att tänka på tre saker – hur maträtten ser ut, luktar och smakar. Lektionen efter lunch skulle lärarna be eleverna berätta om sina upplevelser och låta eleverna gissa ingredienser och maträttens namn. Dokumentationen från dessa övningar bjuder på många spännande beskrivningar och reflektioner. 2015 kommer skolan anlägga kolonilotter på skolgården där arbetet knyter an till pedagogiken och avslutas med skördefest i höst. Självklart tillagas och serveras skörden i skolrestaurangen!

Eleverna på Drottningdals skola vet var maten i skolan kommer ifrån. Man pratar mycket om hur mat produceras i Sverige och i andra länder. Skolan och köket har tillsammans åkt på besök med eleverna hos mjölkbonde, potatisodlare och grisuppfödare. Skolan köpte till och med en hel gris som man följde under hösten fram till slakt och sedan tog tillvara och serverade med stor vördnad på julbordet. Ali får då och då hjälp av elever i köket. Han har särskilt bett lärarna skicka ned eleverna som har lite svårt att sitta still som då får hjälpa till med att exempelvis skala potatis eller skiva gurka. Eller ibland kallar han in elevhjälp för tidsödande uppgifter som att rulla köttbullar. Då växer eleverna och blir fantastiska ambassadörer för den serverade maten – ”den där har jag gjort”.



Det är imponerande hur Ali lyckats integrera måltiderna i skolans pedagogiska verksamhet, men självklart även hans smittande engagemang och kärlek till både maten och matgästerna.

Studiebesöket avslutades såklart med ett datum för en ny träff på den andra skolan. Det är häftigt vad något så enkelt som ett studiebesök kan ge. Nya idéer och ett nytt perspektiv på den egna vardagen. Kanske det finns en verksamhet i din närhet du skulle vilja kolla lite närmare på - eller bara ta en eftermiddagsfika med!


Ali och kollegan Michaela.
PS. För mer inspiration från köket på Drottningdals skola kan du kolla in deras Facebook-sida!


För att fira International School Meals Day den 5 mars finns denna bloggpost även på engelska (se nästa inlägg).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar