I veckan fick vi träffa engagerade kockar och pedagoger på Kärrs förskola i Ljungskile, Uddevalla kommun. Det framgångsrika försöket med måltidspedagogik på några förskolor i kommunen har lett till att man nu växlar upp och sprider arbetssättet på alla kommunens förskolor. Kostadministratör Anethe Johansson och förskolechef Rita Svensson mötte upp mig på tågstationen och berättade lite kort på väg ut till förskolan. Satsningen är egentligen ingen satsning utan ett långsiktigt arbete som gjorts med små steg i taget. Hela tiden med tanken om att "vi testar så får vi se hur det går".
Och det har gått
väldigt bra kan man sammanfatta! På Kärrs förskola serveras måltiderna sedan
2011 som buffé, även till de allra yngsta ettåringarna. I syfte att bygga på
barnens egen kompetens, ge självkänsla och lustfyllda måltider. Måltiden lagas
på det egna köket och ett "duk-barn" hjälper till att ställa fram och
presentera dagens rätt. En pedagog finns som stöd vid buffén men barnen plockar
åt sig helt själva. Självklart står grönsakerna i alla möjliga former, färger och
blandningar först, därefter kommer den lagade maten. Barnen med glutenfri och mjölkfri mat har sin buffé på särskilda bord i nära anslutning så att alla ändå tar mat på samma ställe.
Vi kom mitt i
lunchen och det var underbart att se den lugna stämningen och köordningen. Och
hur barnen själva kunde komponera en lunch med alla delar på tallriksmodellen -
avbildad på tallrikens kanter i grönt, gult och rött. Pedagogerna ser stora
vinster i bufféserveringen, måltiderna blir faktiskt lugnare eftersom ingen
behöver skicka mat runt bordet. Dessutom kan de med mycket spring i benen
"med flit" ta lite mat för att få resa sig och hämta mer mat. Barnen
äter massor! Men det förklaras även av den goda maten, lagad av engagerade
kockar. Men alla på förskolan är också
tydliga med att en och samma lösning fungerar inte på alla förskolor. Inom
Uddevalla kommun har många förskolor bufféservering men nästan alla har löst
det på olika sätt.
Andra exempel på måltidspedagogik på Kärrs förskola är att man använder Sapere-metoden för att låta barnen bekanta sig med nya livsmedel och lära sig om sinnena. "Håriga mackan" är en återkommande aktivitet (googla får ni se!) och "superhjälte-gruppen" (de äldsta som snart börjar skolan) får regelbundet hjälpa till i köket med både matlagning och diskning - mycket uppskattat!
En av pedagogerna
sammanfattade arbetet bra:
-Vi lägger ju
ungefär tre timmar om dagen på måltider i förskolan, varför skulle vi då inte använda dem pedagogiskt?
Man blir så stolt när man hör om ert proffsiga pedagogiska arbete som gör att barnen blir nyfikna och vågar testa olika sorters mat. Att de får ta sig själva är också väldigt stärkande och bygger en bra självbild.
SvaraRaderaHälsn. Vivian Uddén vice ordf BUN