tisdag 2 oktober 2012

Fastvuxna tankar om skolmat

Rykande färsk forskning på skolmat menar att den negativa bilden av skolmat är en social konstruktion vi har skapat och håller fast vid. Alltså att det är mer ett ”accepterat sätt att tänka” snarare än verklighet. Man ser på skolmåltiden som en ”andra klassens måltid” på grund av minnen av att den serveras i bristfällig miljö, av otrevlig personal och avsaknaden av social samvaro vid måltiden. Allt detta, tillsammans med en begränsad budget, snäva ramar och höga krav gör arbetet i skolmåltidsverksamheten till en verklig utmaning. 

Den ideala skolmåltiden beskrevs som en måltid med mycket grönsaker, många rätter att välja på, mat lagad på skolan i en trevlig och lugn miljö. 
 
När man tänker på hur många skolmåltider som skulle klassas som ”ideala” i verkligheten är det väl ändå dags att ändra på den där sociala konstruktionen av dålig skolmat!?

Den här studien och mycket mer intressant kring finns att läsa i Christine Persson Osowskis avhandling som presenterades i fredags den 28 september. Andra spännande områden som tas upp är olika lärarroller vid en pedagogisk måltid och barns uppfattningar om mat och skolmåltider. Gå genast in på länken nedan och hämta hem avhandlingen. En bra svensk sammanfattning finns på sidan 60!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar