torsdag 4 oktober 2012

Lärarens roll vid måltiden

Apropå förra blogginlägget tyckte vi att delen om pedagogiska måltider var extra spännande. Christine presenterade tre olika lärarroller där man interagerar olika mycket med barnen.
  • Den sociala lärarrollen innebär att läraren pratar mycket med barnen om måltiden.
  • Den utbildande lärarrollen pratade inte lika mycket med barnen utan visade mer hur en måltid går till.
  • Den undvikande lärarrollen åt med sina kollegor och pratade inte alls med barnen.
Christine Persson Osowski presenterade också ACTS- teorin ( the Adult to Child-oriented Teacher role theory for School meals) och enligt den kan alla tre lärarroller ses som både vuxen- och barnrelaterade. När man fokuserar på barnet så anpassar man sin roll efter barnets vilja och perspektiv.

Det finns många olika aspekter när det kommer till pedagogiska måltider. Ett barnorienterat lärande ihop med den sociala eller den utbildande lärarrollen leder till att man kan använda måltiden som ett pedagogiskt redskap! 

Karin Hagberg och Manal Diraoui
Kostvetarstudenter ute på praktik

2 kommentarer:

  1. Åh, så inspirerande! Frågade min dotters förskolelärare vad de fått för mat och fick till svara "Fisk nånting" och att de inte riktigt visste eftersom de bara sitter med och inte äter själva.

    Finns med andra ord mycket att jobba med!

    SvaraRadera
  2. Ja, oj oj.. Det finns massor att göra. Men det är ju därför det är så otroligt kul när det kommer forskning på området!

    Men visst är det lite underligt att vi inte bättre tar tillvara en så pass dyr verksamhet som måltiderna faktiskt är? Ofta upplever jag att de ses mer som något "onödigt ont" än en resurs. Konstigt, det är dags att höja förväntningarna på och användningen av våra offentliga måltider.

    SvaraRadera