Apropå förra
blogginlägget tyckte vi att delen om pedagogiska måltider var extra spännande.
Christine presenterade tre olika lärarroller där man interagerar olika mycket
med barnen.
Christine
Persson Osowski presenterade också ACTS- teorin ( the Adult to Child-oriented Teacher role theory for School meals) och enligt den kan alla
tre lärarroller ses som både vuxen- och barnrelaterade. När man fokuserar på
barnet så anpassar man sin roll efter barnets vilja och perspektiv.
Det
finns många olika aspekter när det kommer till pedagogiska måltider. Ett
barnorienterat lärande ihop med den sociala eller den utbildande lärarrollen
leder till att man kan använda måltiden som ett pedagogiskt redskap!
Karin
Hagberg och Manal Diraoui
Kostvetarstudenter ute på praktik
Åh, så inspirerande! Frågade min dotters förskolelärare vad de fått för mat och fick till svara "Fisk nånting" och att de inte riktigt visste eftersom de bara sitter med och inte äter själva.
SvaraRaderaFinns med andra ord mycket att jobba med!
Ja, oj oj.. Det finns massor att göra. Men det är ju därför det är så otroligt kul när det kommer forskning på området!
SvaraRaderaMen visst är det lite underligt att vi inte bättre tar tillvara en så pass dyr verksamhet som måltiderna faktiskt är? Ofta upplever jag att de ses mer som något "onödigt ont" än en resurs. Konstigt, det är dags att höja förväntningarna på och användningen av våra offentliga måltider.