En nära dialog mellan primärproducenter/livsmedelsförädlare och de som ansvarar för offentliga måltider och att konsumentens behov och önskemål sätts i centrum. Det efterfrågade Inger Andersson, generaldirektör vid Livsmedelsverket, under Almedalsseminariet Matlandet – nu med jord under naglarna.
Seminariet var välbesökt med deltagare från hela livsmedelskedjan. En samling som verkade ganska nöjda med vad Matlandet-satsningen hittills gett. Förutom att vi svenskar själva, enligt den undersökning som presenterades av arrangören United Minds, anser att svensk mat blivit bättre under de senaste åren har konceptet svensk mat och livsstil även börjat slå igenom internationellt.
Seminariet var välbesökt med deltagare från hela livsmedelskedjan. En samling som verkade ganska nöjda med vad Matlandet-satsningen hittills gett. Förutom att vi svenskar själva, enligt den undersökning som presenterades av arrangören United Minds, anser att svensk mat blivit bättre under de senaste åren har konceptet svensk mat och livsstil även börjat slå igenom internationellt.
Inger Andersson menade att det behövs en dialog om mervärden mellan primärproducenter/livsmedelsförädlare och de som ansvarar för de offentliga måltiderna.
"Det handlar om matens kvalitet och tillgänglighet, hur man kan tackla naturliga säsongsvariationer och vilka anpassningar som livsmedelsproducenterna behöver göra för att deras produkter ska fungera i storköken, till exempel när det gäller förpackningsstorlekar."
Hon lyfte också fram att det finns en stor utvecklingspotential i regeringens vision om att Sverige ska bli det nya matlandet i Europa: att tydligare koppla alla fokusområden i matlandetsatsningen till dagens starka hälsotrend.
"Det handlar om matens kvalitet och tillgänglighet, hur man kan tackla naturliga säsongsvariationer och vilka anpassningar som livsmedelsproducenterna behöver göra för att deras produkter ska fungera i storköken, till exempel när det gäller förpackningsstorlekar."
Hon lyfte också fram att det finns en stor utvecklingspotential i regeringens vision om att Sverige ska bli det nya matlandet i Europa: att tydligare koppla alla fokusområden i matlandetsatsningen till dagens starka hälsotrend.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar