Samma krav på information om allergiframkallande ämnen (allergener) på livsmedel köpta i butik, som på mat du köper på restaurang eller äter i offentliga kök. Det är Livsmedelsverkets linje och också innehållet i en ny föreskrift, berättade Inger Andersson, vid det seminarium Astma- och allergiförbundet arrangerade i Almedalen.
I december 2014 måste livsmedelsföretagen leva upp till kraven i nya EU-gemensamma regler för märkning av mat som finns i den så kallade informationsförordningen. Marianne Jarl, Astma- och allergiförbundet, var tydlig med sin åsikt:
"Listan består av 14 allergener. Det är bara ett litet axplock av alla allergener som finns och att följa listan räcker inte om man vill skydda konsumenten. Istället gäller det för restauranger och storkök att hålla koll på vad man har i maten och få in det i arbetssätt och rutiner.”
Inger Andersson höll med och bjöd in aktörerna till kommande diskussioner om hur de nya reglerna ska hanteras.
”Att gå på restaurang eller äta mat i skolan tillhör ju själva livet och alla måste kunna känna sig trygga med maten.”
Stefan Lundin, Visita (före detta SHR), tyckte att de nya reglerna är bra. Han trodde inte på att ange allergener i menyerna.
”Det viktiga är kommunikationen mellan gästen och kocken. Frågar man om det finns det ärtor i maten så bör man kunna få svar på det.”
Kunskapen om allergener varierar stort på restauranger och storkök och Marianne Jarl berättade hur barn med allergier och överkänslighet kan hamna i mycket jobbiga sociala situationer när de känner att de inte kan lita på den information de får om maten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar